טעים אך קטלני

הרגע סיימתם להכין לעצמכם סנדוויץ' קטלני, מזגתם לעצמכם כוס קולה קרה, התיישבתם ליד השולחן, אתם מקרבים את הסנדוויץ' המפתה לפה שלכם... ואז, בזווית העין שלכם, אתם קולטים את היצור הפרוותי שלכם, בוהה במן מבט שקשה לעמוד בפניו, ועוד לפני שאתם מספיקים לתת ביס ראשון, אתם מוצאים את עצמכם מוותרים ליצור המתחנן ונותנים לו חצי סנדוויץ', בתואנת שווא שאתם בכל מקרה צריכים לפצוח בדיאטה.

בעלי כלבים רבים מאמינים ששיתוף הארוחה שלהם עם כלבם מסייעת לבונדינג עמו, אך האמת לאמיתה היא שמלבד חיזוק התנהגויות לא רצויות של הכלב כמו "להתחנן לאוכל", להפריע לארוחה ולהשמין, האכלתו באוכל שלנו עלולה ממש לסכן את בריאותו הכללית ואף את חייו.

לכן, החלטנו להכין בעבורכם ובעבור כלבכם רשימה של מאכלים שעלולים לפגוע בבריאות כלבכם, ושאסור לו בשום פנים ואופן לאכול, ולאחריה, רשימה של מזון שמותר ואף רצוי לתת לכלבכם.

חלב

תמונת החתול שלוגם לו באלגנטיות חלב מקערה מוכרת לנו כמו המונה ליזה או בר רפאלי בבגד ים, אך במציאות, קערה זו יכולה להחסיר ממניין הנשמות של החתול, ויש לו תשע. לכלב רק אחת.

גופם של כלבים וחתולים אינם יודעים לפרק את הלאקטוז שבחלב הפרה, ואכילת או שתיית מוצרים המבוססים על חלב פרה עלולים לגרום להם לבעיות עיכול קשות, שלשולים, אלרגיות ואף במקרים קיצוניים למוות. למתעקשים שביניכם להאכיל את כלבכם או חתולכם במוצרי חלב, אנו ממליצים לכם בחום ללכת לחנות החיות הקרובה ולרכוש תחליפי חלב המיועדים לבעלי חיים.

בצל ושום

בין אם זה חי, מטוגן, מבושל או בצורת אבקה, שום ובצל יכולים לגרום לנזק רב בכדוריות הדם האדומות של הכלב, לפגיעה בכבד, לאנמיה ואפילו להתקפי אסטמה. תופעות שיכולות להופיע לאחר אכילת אחד שום או בצל הוא הקאות, שלשולים, שתן בצבע מוזר, אפאטיות וישנוניות יתר. למרות שסביר להניח שכלבכם לא יאכל מרצונו בצל או שום חי, התבשיל שהכנתם, אשר מכיל בתוכו כבר את המרכיבים הללו, ממש יקרוץ לו, ואנחנו כבר יודעים שלבכם נחלש כשהוא שולח את המבט המסכן שלו בזמן שאתם אוכלים.

אבוקדו

אבוקדו בריא, לא? לנו כן, לכלבים לא! באבוקדו ישנו חומר הנקרא "פרסין" שהוא מאוד רעיל להרבה חיות, כמו: כלבים, חתולים, סוסים, ציפורים ומכרסמים. אפילו העלים והגרעין של האבוקדו רעילים לבעלי חיים. גם אם כלבכם אכל מעט אבוקדו, זה יכול להיות מאוד מסוכן עבורו, ועדיף להיות בטוחים ולפנות אותו מיד לווטרינר, שכן אכילת אבוקדו יכולה להוביל למוות.

אלכוהול

תשננו את זה היטב: אסור, אסור, אסור לתת לכלבכם לשתות אלכוהול, גם אתם חושבים שזה יכול להיות ממש מצחיק לראות מה קורה שרקסי טיפה שיכור. רשימת תופעות הלוואי שיש לשתיית אלכוהול בקרב כלבים היא אפילו יותר ארוכה מרשימת הקניות שלכם לסופר.

תופעות כמו: הקאות, שלשולים, בעיות קואורדינאציה, בעיות נשימה ורעידות. במקרים קיצוניים, הכלב עלול ליפול לתרדמת ואף למות. את האלכוהול תשאירו הרחק מהישג ידם של ילדים וכלבים.

שוקולד וקפאין

בינינו, קשה להתחיל את הבוקר בלי כוס קפה טובה ומעוררת, כדי להפיג את ההנגאובר מאתמול בלילה. ואז אנחנו מבחינים בכלבנו, ששרוע לרגלינו כאילו גם עליו עבר ערב ארוך של התהוללות לילית עם ברנז'ת הכלבים התל אביבית. בטוח שלחלק מכם עלתה המחשבה שגם לכלב לא תזיק איזו כוס קפה כדי לרוץ טיפה יותר מהר עם החברים בגינת הכלבים.  אך קפה, שכל כך הכרחי לקיומנו, כל כך מסוכן לקיומם של כלבנו. בפולי הקפה שאנו שותים, קיימים כימיקליים שעלולים להיות מאוד רעילים לכלבים אשר במקרים קיצוניים אף עלולים להוביל למוות. כימיקלים אלה נמצאים גם במשקאות כמו תה, קולה, משקאות אנרגיה ומשככי כאבים.

גם בשוקולד קיים אותו הכימיקל שיש בקפאין ואפילו כמות קטנה של שוקולד יכולה להיות קטלנית בעבור כלבכם (ללא אפליה בין שוקולד חלב, מריר או לבן).

ענבים וצימוקים

עוד לא ברור איזה מרכיב בענבים ובצימוקים הוא הרעיל עבור חיות, אך התוצאה בכל מקרה של אכילתם אינה רצויה. הקאות, היפראקטיביות, דיכאון, כשל בכליות ואפילו מוות. בנוסף לענבים וצימוקים, הרחיקו אותם גם מסלט פירות, דגני בוקר, חטיפי גרנולה וחטיפי אנרגיה שעלולים להכיל בתוכם אלרגנים ורעלנים שעלולים להזיק מאוד לכלבכם.

בצק שמרים

ליפים והאופים שביניכם, טעימה מהבצק התופח עלולה להיות טרגית לחיית המחמד שלכם. בצק שמרים עלול יכול להתרחב בבטנו של הכלב, מה שמוביל אותו לייצור גזים במערכת העיכול שלו, שיכולים לגרום לקרעים בבטן ובמעי. לחם אפוי מהווה פחות סכנה מכיוון שכבר הספיק לתפוח, אך אין להפריז בכמות הלחם שאנו נותנים לכלבנו (לא יותר מ5-10% מהכמות הקלורית שכלבכם צורך ביום).

אגוזי מקדמיה

אם יש לכם מקום חם בלב לאגוזי מקדמיה, השאירו אותם במקום סגור. אפילו כמות קטנה של שישה אגוזים מספיקה כדי לגרום לתופעות לוואי מסוכנות, שמתחילות בדרך כלל כחצי יום לאחר העיכול ויכולות להימשך 12 עד 48 שעות.  התגובות יכולות להחמיר ולהוביל לשיתוק בגפיים האחוריות ועד היפותרמיה.

ממתיקים מלאכותיים

הם נמצאים בכל מקום והם רעילים. בתיקים שלנו, על השיש, על רצפת המסעדה, שקיות חצי קרועות בפח. הממתיקים המלאכותיים הם רעל בעבור כלבים, ומדובר ברעל זמין מדי בעבור הכלבים. רבים מהממתיקים המלאכותיים נמצאים גם ובהרבה מאכלים ללא סוכר (יוגורט 0%, ללא סוכר) ואפילו בסוגים שונים של משחות שיניים. הימנעו מלהשאיר הפתעות מפתות לכלב שלכם, במיוחד בחגים ומועדים לשמחה שבהם אנו נוהגים לצרוך הרבה יותר ממתקים וממתיקים.

ועכשיו אחרי החלק המפחיד והמדכא הזה, אוכל שלנו שחבריכם על ארבע כן יכול ליהנות ממנו:

חמאת בוטנים

חטיף אהוב על המון כלבים. לא רק שהוא משמש כמקור מעולה לפרוטאין, הוא מכיל שומנים בריאים ללב, ויטמין בי ואי.

שימו קצת חמאת בוטנים על גרגר אוכל ויש לכם חטיף אילוף מעולה, אפשר לשים קצת גם בצעצועים של כלבכם והנה קיבלתם כלב שמעסיק את עצמו שעות ארוכות. עדיף כמובן לרכוש חמאת בוטנים ללא תוספת מלח, דבש ותוספות מלאכותיות.

ירקות

ירקות כמו גמבה, פלפל, מלפפון וגזר הם מצויינים לשיניים של כלבים. יש בהם ערך קלורי נמוך, כך שאתם לא צריכים להוסיף עוד כוס אוכל לצלחת של היצור שמסתכל עליכם כמו יתום מורעב, מה גם שאכילת ירקות תעביר את הזמן של הכלב בהנאה.

תפוחים

תפוח עוזר לנקות את שיניו של כלבכם ומשמש כמרענן נשימה. תפוחים עשירים בויטמין a ו- c רק זיכרו להוציא את הגרעינים מהתפוח לפני שאתם מגישים לכלבכם את התפוח.

 

והכי חשוב, השתדלו לגוון את המזון של הכלב שלכם, זכרו להתחיל בכמויות קטנות ולעקוב אחר תגובת הכלב. אם משהו נראה לכם לא כשורה, התקשרו מיד לווטרינר. כמובן שכל המזונות עליהם אנו ממליצים אינם מהווים תחליף לתזונת כלבכם, אלא תוספת נחמדה למזון הקבוע שלו.

אולי יעניין אותך גם...